به‌روز شده در: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۹
کد خبر: ۱۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
دکتر رسول ديناروند
دکتر رسول ديناروند (رئيس سازمان غذا و دارو)- مواد غذايي ناسالم موجب ابتلاي آدمي به بيش از 200 بيماري از يک اسهال ساده تا سرطان پيشرفته شده و علت مرگ و مير سالانه بيش از دوميليون نفر در جهان مي‌شود؛ به همين علت سال 2015 از سوي سازمان جهاني بهداشت به‌عنوان «بهبود ايمني مواد غذايي از مزرعه تا بشقاب» نامگذاري شده تا به اين صورت، توجه مسئولان و دست‌اندرکاران به اين مقوله معطوف شود و مرگ و مير ناشي از غذاي ناسالم کاهش يابد.

به همين مناسبت، فعاليت‌هاي سازمان غذا و دارو نيز به اين مقوله متمرکز شده، اما مهم‌ترين بخش فعاليت‌هاي ما معمولا به اعطاي حق انتخاب به مردم معطوف است. مثلا با چراغ راهنماي تغذيه‌اي ( برچسب اطلاعات محصول غذايي) در عرض چند ثانيه اطلاعات ارزشمند، ولي ساده شده‌اي به آنها داده مي‌شود که پيرو آن به‌صورت آگاهانه مي‌توانند درباره فرآورده غذايي مورد استفاده تصميم‌گيري کنند.

از سوي ديگر، نشان ايمني و سلامت به شرکت‌هاي واجدشرايطي اعطا مي‌شود که گرايش به غذاهاي سالم و البته ايمن‌تر مثل محصولات ارگانيک، کم‌نمک و... دارند و هيچ‌گاه به محصولات پرچرب داده نمي‌شود. اين تبليغ آشکار «سلامت‌محوري» آن‌قدر مهم است که درج نشان آن روي محصولات، براي توليدکنندگان، امتياز ويژه محسوب مي‌شود.

خواست ما همواره اين بوده که براساس ايده‌هاي تازه‌اي که مي‌پرورانيم فعال‌تر از آنچه بوده‌ايم در سطح عرضه ظاهر شويم. بي‌شک سازمان غذا و دارو نبايد فقط به صدور مجوز توليد بسنده کند تا براي توليدکننده اين تصور ايجاد شود که کار اصلي فقط همان اخذ مجوز بوده است. تجربه به ما نشان مي‌دهد اگر اين اتفاق بيفتد، توليدکنندگان صرفا به محتواي پروانه توليد بسنده نخواهند کرد.

تا زماني که تغييرات به سمت پاسخگويي به ذائقه و افزايش امکانات توليدي معطوف شود ما هم آن را تائيد مي‌کنيم، اما با گذشت زمان برخي توليدکنندگان درمي‌يابند که بايد به بهانه تغيير منابع و اصلاح فرمولاسيون در جهت سود و کسب درآمد بيشتر، فراتر از مجوزها در بازار ظاهر شوند که اين گونه اعمال را تقبيح مي‌کنيم و اهتمام ‌ما بر نظارت بيشتر آنها در سطح عرضه خواهد بود.

بحث ديگري که مد نظر است کنترل آلاينده‌ها اعم از باقيمانده سموم، نيترات، فلزات سنگين و ايمني محصولات استراتژيک است که بايد درباره آنها به تعهداتمان عمل کنيم.

سياست سازمان غذا و دارو در مبحث واردات، بخصوص در بخش‌هايي که کشورمان توليدکننده است نيز مبتني بر سختگيري است. درست است که در واردات نمي‌توانيم حکم ممنوعيت کالايي را به‌دليل اين‌که در حيطه اختيارات ما نيست صادر کنيم، اما اين به‌منزله اجازه ورود محصولات بي‌کيفيت به بازار مصرف هم نيست.

نمونه اقدامات ما در مورد برنج معلوم است؛ آن‌قدر درباره ايمني آن پافشاري کرديم که دولت هند تسليم خواست ما شد. پاسخ ما هم به آنها صريح و شفاف بود: سرانه مصرف ما بالاست، بنابراين خواستار برنج‌هاي ايمن‌تر هستيم. در مورد روغن نيز همين اتفاق رخ داد و به آنهايي اجازه ورود داديم که کيفيت‌شان بسيار بالاتر از محصولات داخلي بود به فرض مثال اگر درصد ترانس روغن داخل 5 درصد بود، مجوز ورود روغن خارجي را با ترانس 2 درصد صادر کرديم. هدفمان هم اين بود که صنايع شاهد باشند که مي‌شود محصول بهتر توليد کرد؛ اما بايد گفت به فعاليت‌هاي ذکرشده در ايمني غذا قانع نيستيم و ضرورت پرداختن به فعاليت‌هايي بزرگ در اين حوزه بوضوح احساس مي‌شود. بايد درباره ايمني غذا کارهاي عظيمي انجام داد. شايد نشود 850 نفر نيروي نظارتي سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌ها را به‌هر دليلي به تعداد بيشتري افزايش داد، اما قطعا با استفاده از پتانسيل‌هاي انجمن‌ها و خود مردم، توانايي از بين بردن اين خلأها را خواهيم داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: