به‌روز شده در: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
کد خبر: ۱۴۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
پسري 14 ساله و دچار استرس شديد هستم. دست و صورتم عرق مي کند و ناخن هايم را با دندان مي جوم. لطفاً کمکم کنيد. در دنياي پر جنب و جوش و پرشتاب امروزي، بسياري از مردم با استرس فراوان يا حتي استرس دائمي زندگي مي کنند. کار کردن بيش از اندازه، داشتن شخصيت زياده خواه و دلشوره هاي مزمن موجب آزار و اذيت ذهن مي شود و فشارهاي زيادي را بر ما تحميل مي کند. کار کردن در شرايط پر استرس هزينه سنگيني را بر سلامت، نشاط و آرامش ذهني افراد اعمال مي کند. جالب است بدانيد که شما مي توانيد با رعايت چند نکته استرس تان را کنترل و مديريت کنيد. دليل تعريق هاي دست و صورت تان را بيابيد در رابطه با تعريق بيش از حد دست و صورت، توصيه ما به شما اين است که به يک متخصص غدد مراجعه داشته باشيد چرا که عوامل متعددي از جمله پرکاري تيروئيد و مشکلات قلبي نيز به تعريق بيش از اندازه منجر مي شود. بنابر اين پس از بررسي هاي پزشکي مي توانيد با کمک گرفتن از متخصصان در حوزه روانشناسي و استفاده از تکنيک هاي شناخت درماني، استرس خود را مديريت کنيد. در اين جا راهکارهايي به شما ارائه مي شود که به شما کمک مي کنند تا به نحو مؤثرتري بر استرس خود غلبه کنيد. البته توجه داشته باشيد که مهارت هاي مديريت استرس زماني کار ساز خواهد بود که آن ها را به طور منظم به کار ببريد نه فقط زماني که با استرس مواجه مي شويد. مهارت حل مسئله را بياموزيد آموختن حل مشکلات روزمره به شما احساس کنترل روي زندگي تان را مي دهد که مانع استرسي شدن شما مي شود؛ بنابراين شما بايد مهارت هاي خود را براي بررسي دقيق مشکلات ارتقا ببخشيد. احساس توانايي براي حل مشکلات کوچک در شما احساس اطمينان دروني ايجاد مي کند و باعث مي شود که با اعتماد به نفس بيشتري در موقعيت هاي استرس آور از خود واکنش نشان دهيد. در برابر استرس مقاوم شويد تا حالا توجه کرده ايد که بعضي افراد به سرعت با موقعيت هاي استرس آور سازگار مي شوند و اقدامات لازم را انجام مي دهند. آن ها تحت تاثير هيجان ناشي از استرس قرار نمي گيرند و قادرند مشکلات را همان زمان که رخ مي دهند، هدايت کنند. اگر شما هم مي خواهيد خودتان را مقاوم سازيد مي توانيد نگرش ها و رفتارهاي زير را در خود تقويت کنيد: *تغيير را به عنوان يک بخش طبيعي در زندگي تان بدانيد. *توجه داشته باشيد که مشکلات موقتي و قابل حل هستند و اعتقاد داشته باشيد که اگر براي دستيابي به اهداف تان تلاش کنيد، موفق خواهيد شد؛ بنابراين براي حل مشکلات تان، اقداماتي انجام دهيد. *روابط خود را با خانواده و دوستان قوي تر کنيد و روابط اجتماعي تان را گسترش دهيد. *بياموزيد که چالش ها را فرصت و استرس ها را موقتي بدانيد. تمرين کنيد به جاي گله و شکايت، مشکلات را حل کنيد. اهدافي براي خود در نظر بگيريد و پيشرفت خود را پيگيري کنيد. زماني را براي تن آرامي بگذاريد. خوش بين باشيد و به خود اعتماد کنيد. اجازه بدهيد استرس هاي کوچک، انگيزه بخش شما در جهت رسيدن به اهداف تان باشند. حميد شيرازي، کارشناس ارشد روانشناسي

پسري 14 ساله و دچار استرس شديد هستم. دست و صورتم عرق مي کند و ناخن هايم را با دندان مي جوم. لطفاً کمکم کنيد.

در دنياي پر جنب و جوش و پرشتاب امروزي، بسياري از مردم با استرس فراوان يا حتي استرس دائمي زندگي مي کنند. کار کردن بيش از اندازه، داشتن شخصيت زياده خواه و دلشوره هاي مزمن موجب آزار و اذيت ذهن مي شود و فشارهاي زيادي را بر ما تحميل مي کند. کار کردن در شرايط پر استرس هزينه سنگيني را بر سلامت، نشاط و آرامش ذهني افراد اعمال مي کند. جالب است بدانيد که شما مي توانيد با رعايت چند نکته استرس تان را کنترل و مديريت کنيد.

دليل تعريق هاي دست و صورت تان را بيابيد

در رابطه با تعريق بيش از حد دست و صورت، توصيه ما به شما اين است که به يک متخصص غدد مراجعه داشته باشيد چرا که عوامل متعددي از جمله پرکاري تيروئيد و مشکلات قلبي نيز به تعريق بيش از اندازه منجر مي شود. بنابر اين پس از بررسي هاي پزشکي مي توانيد با کمک گرفتن از متخصصان در حوزه روانشناسي و استفاده از تکنيک هاي شناخت درماني، استرس خود را مديريت کنيد. در اين جا راهکارهايي به شما ارائه مي شود که به شما کمک مي کنند تا به نحو مؤثرتري بر استرس خود غلبه کنيد. البته توجه داشته باشيد که مهارت هاي مديريت استرس زماني کار ساز خواهد بود که آن ها را به طور منظم به کار ببريد نه فقط زماني که با استرس مواجه مي شويد.

مهارت حل مسئله را بياموزيد

آموختن حل مشکلات روزمره به شما احساس کنترل روي زندگي تان را مي دهد که مانع استرسي شدن شما مي شود؛ بنابراين شما بايد مهارت هاي خود را براي بررسي دقيق مشکلات ارتقا ببخشيد. احساس توانايي براي حل مشکلات کوچک در شما احساس اطمينان دروني ايجاد مي کند و باعث مي شود که با اعتماد به نفس بيشتري در موقعيت هاي استرس آور از خود واکنش نشان دهيد.

در برابر استرس مقاوم شويد

تا حالا توجه کرده ايد که بعضي افراد به سرعت با موقعيت هاي استرس آور سازگار مي شوند و اقدامات لازم را انجام مي دهند. آن ها تحت تاثير هيجان ناشي از استرس قرار نمي گيرند و قادرند مشکلات را همان زمان که رخ مي دهند، هدايت کنند. اگر شما هم مي خواهيد خودتان را مقاوم سازيد مي توانيد نگرش ها و رفتارهاي زير را در خود تقويت کنيد:

*تغيير را به عنوان يک بخش طبيعي در زندگي تان بدانيد.

*توجه داشته باشيد که مشکلات موقتي و قابل حل هستند و اعتقاد داشته باشيد که اگر براي دستيابي به اهداف تان تلاش کنيد، موفق خواهيد شد؛ بنابراين براي حل مشکلات تان، اقداماتي انجام دهيد.

*روابط خود را با خانواده و دوستان قوي تر کنيد و روابط اجتماعي تان را گسترش دهيد.

*بياموزيد که چالش ها را فرصت و استرس ها را موقتي بدانيد. تمرين کنيد به جاي گله و شکايت، مشکلات را حل کنيد. اهدافي براي خود در نظر بگيريد و پيشرفت خود را پيگيري کنيد. زماني را براي تن آرامي بگذاريد. خوش بين باشيد و به خود اعتماد کنيد. اجازه بدهيد استرس هاي کوچک، انگيزه بخش شما در جهت رسيدن به اهداف تان باشند.

حميد شيرازي، کارشناس ارشد روانشناسي

نام:
ایمیل:
* نظر: