به‌روز شده در: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۹
کد خبر: ۱۴۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
حال بايد بگوييم برخلاف تصور عامه که بر اثر شستن زياد يا آبکش برنج، آب شيري رنگي که از آن خارج مي‌شود همان مواد نشاسته‌اي موجود در برنج است و با خروج آن اين محصول کم کالري مي‌شود، اين موضوع واقعيت ندارد. بايد بدانيد ساختار دانه برنج نشاسته‌اي است و تا وقتي دانه‌ها به چشم مي‌آيند حاوي نشاسته بوده و مصرف بيش از حد آن چاق کننده است.
مهم‌تر آن که شستن زياد و آبکش کردن برنج به ميزان زيادي از فيبر و ويتامين‌هاي گروه B آن مي‌کاهد و محصول را در مقايسه با برنج کته کم ارزش‌تر مي‌کند.
خوب است بدانيد مقدار اين ويتامين‌ها در حين شستن دو درصد افت کرده و اگر آب پخت دور ريخته شود به حداکثر مقدار افت يعني 10 درصد مي‌رسد.
به همين دليل براي حفظ ريز مغذي‌هاي برنج توصيه مي‌شود که آن را به صورت کته پخته و کمتر آبکش کنيد. در مورد ته ديگ برنج هم، خشک و برشته شدنش باعث کاهش مواد نشاسته‌اي آن نمي‌شود و مهم‌تر آن که درصد زيادي از روغن غذا در ته ديگ نفوذ کرده و آن را پرچرب و پرکالري‌تر از پلو مي‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: